Strands IF
Strands IF3 - 3Iggesunds IK

Matchstart:ons 03 augusti, 20:00
Plats:Glysis Sparbanken Arena
Segern försvann på sista sparken
2022-08-03 23:25
Strand och Iggarna tackar varandra för matchen som blev ett riktigt drama och slutade i delad pott.

Iggarna inledde höstsäsongen med ett hett derby direkt när man på Glysis platsmatta tog sig an Strands IF. Efter en dramatisk kamp så slutade matchen 3-3 efter att Strand kvitterat på en generöst tilltagen övertid.

Iggarna lät Strand ha bollen i inledningen men fick direkt utdelning i sitt första riktiga anfall då Jesper Koskinen löper sig loss och rullar in 0-1 efter sju minuter. Matchbilden fortsätter likadant, Strand har mycket boll men Iggarna är samlade och kommer i flera omställningslägen. Ett sådant är det även i den 30 minuten då Jesper Koskinen show fortsätter när han först tunnlar en bacj och sedan ur minimal vinkel rullar in 0-2. Mycket snyggt!

Innan halvleken är slut hinner Strand reducera genom IIK-produkten Emil Forslund. Andra halvlek fortsätter med liknande matchbild, Iggarna ligger rätt och kan bryta de flesta försök men har väldigt svårt med att hitta rätt med första passet efter återvunnen boll. Det hamnar ofta hos motståndaren vilket får som effekt att Strand kan etablera långa anfall. Och utdelningen kommer i 67:e minuten när Marcus Lindqvist kvitterar tll 2-2.

Iggarna repar dock mod och efter ett jätteinkast av Philip Johansson kan Johan Brolin via en fin nick återigen ge Iggarna ledningen i den 74:e minuten. Därefter håller Iggarna undan och skulle ha vunit matchen om domaren inte lagt sig i med några mindre bra aktioner på stopptiden. Tänker inte gå in detalj i händelsförloppet ,det finns beskrivet i detalj i matchreportaget på ht.se. Vi kan nöja oss här på detta forum konstatera att det inte blev bra.

Strand kvitterar alltså på sista sparken och det är såklart surt så här i efterhand när segerna var så nära. Sett till matchen i stort så var det kanske rättvist med oavgjort i slutändan. Iggarna gjorde långt ifrån någon toppmatch men var verkligen effektiva och krigade om varje meter. Det får vi ta med oss till nästa match som är redan på lördag när Näsviken gästar Movallen.

+++ Karl Palmlöf

Planens bäste spelare. Bra i båda riktningarna.

++ Jesper Koskninen

Två mycket vackra mål. Hade bud på några till.

+ Dennis Backström & Lars Skärpe

Backa fortsätter hålla sin höga jämna nivå. Lasse tillbaka med sin fina fot. Läser spelet förmodligen bäst i Hälsingland.