Ilsbo SK

Plats:Ilsbo IP
Tuffa tag i Ilsbo - skön vinst till slut
2022-06-29 22:29
Johan Näsman (1-2), Jesper Koskinen (1-3) och Dennis Backström (1-1) kvällens målskyttar för Iggarna på Ilsbo IP.

Ett underläge i paus vändes till seger med 3-1 under andra halvleken, ledningsmålet inslaget med endast tre minuter kvar av ordinarie tid. Iggarna kunde sedan hålla undan och även öka på till ledningen på stopptid.

Som alltid utspelades en tuff batalj på Ilsbo IP där hemmalaget sällan ger bort något gratis. Så även denna gång och många spelare i både hemma och bortalaget visade stora ambitioner på att hjälpa domaren döma matchen när det smållde i närkamperna.

Nåväl, spelmässigt fick vi se en repris av Iggarnas vår under den första halvleken. Dominanta och styr spelet men uddlösa i avsluten. När utdelningen uteblir så gör moståndarna mål på sin första chans, får en energiboost de luxe och kommer in i matchen. Detta var precis vad som hände idag, Ilsbo sticker upp och gör 1-0 efter 20 minuter och sen jämnar spelet ut sig.

Andra halvleken blev också gynnsam för Ilsbo då det blev mycket kamp på mittplan och Iggarnas kombinationer från första halvleken kommit av sig helt. Därför lite överraskande när kvitteringen kom efter c:a 60 minuter. Inlägg från högerkanten och efter lite kamp så hamnar Dennis Backström i skottläge och sätter behärskat bollen i burgaveln. Första målet i år, kanske första någonsin i seriespel? Det måste kollas upp!

Efter det fortsatte ställningskriget och ivern att hjälpa domaren döma tilltog igen. Det hela såg ut att sluta oavgjort när Iggarna kommer runt återigen på högerkanten och efter ett fint inlägg så kan Johan Näsman sätta dit 2-1 under vilt jubel från de vita och den tillresta bortapubliken.

Ilsbo går såklart all in på den rejält tilltagna övertiden (8 minuter) och trycker på med allt dom har. Det renderar att Micke Andersson och Jesper Koskinen kommer ensamma med målvakten där den sistnämnde inte gör något misstag utan säkert rullar in sluresultatet till 3-1.

Många som kliver fram idag på ett helt annat sätt än senaste matchen och det gav ledarstaben en del huvudbry hur dagens plus skulle fördelas. Men så här blev det:

+++ Dennis Backström

Assistkung och outtröttlig, nu även målskytt. Backas vår visar vad en bra försäsongsträning kan göra.

++ Karl Palmlöf

Saknades senast pga sjukdom, nu tillbaka och gjorde det bra i den centrala mittfältsrollen också. Bollvinnare och kvick i fötter och tanke.

+ Robin Eliasson & Dennis Sjölén

En match som passade mittbacksparet bra med många dueller. Robin svarade för några avgörade brytningar i kritiska lägen. Sjöka stabil som bara Sjöka kan vara.