Söderhamns FF

Matchnummer: 000082083
Oavgjort i derbyt
2019-06-11 23:13
Kvitterat! Chippen tackar hörnläggaren Jonas Karlsson för en riktigt fin macka som Chippen förvaltade på bästa sätt. Foto: Rickard Bäckman
Årets första hälsingederby i trean slutade med att lagen delade broderligt på poängen efter att haft en varsin halvlek. Iggarna hade en stark forcering i andra halvlek och flera bud på ett segermål men det stannade till slut på 2-2.
Hällåsen, eller Heleingehus Arena som den numera heter bjöd på en fin plan men en väldigt stark och envis vind. Hemmalaget Söderhamns FF hade vinden i ryggen i första halvlek och ganska snart även medvind resultatmässigt. Ett väldigt mystiskt ledningsmål i 18:e minuten där ingen i Iggarnas försvar kan känna sig tillfreds hur den bollen slank in.

I minut 33 var olyckan framme igen. Tobbe Björk får ett slag i ansiktet och blir liggande vid sidlinjen. Det ger SFF möjlighet till ett inspel från höger som Iggarna har alla möjligheter rensa bort men bollen passerar alla och hamnar framför en SFF:are som bara har att sätta foten till.

Ridå? Nej inte riktigt. Iggarna spelar upp sig och får truck mot slutet av halvleken strax innan paus möter Niklas Norman ett inspel och  smäller in reduceringen. Direkt innan avspark i andra halvlek så genomför Iggarna hela tre byten för att väcka laget ännu mer. Det får önskad effekt och Iggarna belägrar med några få undantag SFF planhalva under resten av matchtiden.

En välförtjänt kvittering kommer i den 60:e minuten. Jonas Karlsson slår en väl avvägd hörna och på borte smyger Thomas " Chippen" Sundberg upp och sätter skallen till. Efter det så fortsätter Iggarna sin offensiv och man är nära ett flertal gånger. Fridlund har en nick i ribban, Norman får några skott blockade ett par gånger men några fler mål ville det inte bli.

Lite moloket i bortalägret när slutsignalen gått men sett hur matchen utvecklade sig får man vara glad över en räddad poäng även om det så klart är surt att inte få sätta segerbollen när spelövertaget är så markant i den andra halvan. Men man måste spela bra i två halvlekar i den här serien för att få något med sig. Vi för sikta på att göra det på lördag när topplaget Frösö IF kommer till Movallen.

+++ Andreas Rodin - spelsugen på gamla hemmaplanen. Vann många dueller på mittplan och fördelade bollar klokt.
++ Jonas Karlsson - bytte kant till denna match och ägde vänstersidan. Snygg serve på kvitteringen.
+ Thomas Sundberg - stabil matchen igenom och stark i luften och på marken. Snygg nick på kvitteringen.