Sollefteå GIF FF

Matchnummer: 000082073
Ny hemmavinst!
2019-06-06 23:31
Bollkoll - Dagens bäste Iggare Mathias Svärd får hjälp av Jonas Karlsson och Thomas Sundberg att avstyra en Sollefteåchans. Foto CSportsbloggen.
Iggarna tog en ny hemmaseger genom att besegra Sollefteå GIF FF med 1-0 på ett soldränkt Movallen. Målet kom tidigt i den första halvleken genom notoriske målskytten Niklas Norman. Det var en öppen och fartfylld match och spelet böljande fram och åter men Iggarnas försvarsspel med Mathias Svärd i målet i högform blev det som slutligen fällde avgörandet.
Iggarna började som man gjort det senaste matcherna. Satte full fart framåt från avspark. Denna gång gav det resultat i ett mål när Niklas Norman tog emot en fin passning från nyblivna 21-åringen Dennis Backström och via en form av snurrfint tog sig runt backen och la in bollen i bortre gaveln.

Man kan säga att lagen hade turades om att ha olika perioder när man skapade tryck och chanser. Efter Iggarnas starka inledning så tog Sollefteå över och tvingade bland annat fram en mycket vass räddning från Svärd i målet där de flesta var redo skriva in kvitteringen. Och så där fortsatte det. Trots det målsnåla slutresultatet var det en öppen och välspelad match med många målchanser.

Sollefteå hade bland annat en i stolpen i andra halvlek samt ytterligare en chans som Svärd fick avstyra på bästa sätt. Iggarna hade ett par rejäla chanser att stänga matchen med stolpen och en grym räddning på returen satte stopp för dom planerna. Sollefteå drabbades av en grov utvisning minut 69 men behöll trots det foten på gaspedalen och hade en stark forcering i slutet när man vann varenda andraboll och ständigt matade in bollar i straffområdet.

Som sagt en rolig och spännande match att titta på och Sollefteå är en pigg och stark nykomling som kommer vinna många fler matcher i den här serien. Spelmässigt var även matchen ett fall framåt för Iggarna vilket lovar gott inför epilogen av vårsäsongen som närmast fortsätter med ett hälsingederby mot Söderhamn på tisdag!

+++ Mathias Svärd - sjätte nollan på nio matcher. Iggarnas sista utpost fortsätter rada upp storspel i match efter match.
++ Andreas Rodin - återigen...vilja och attityd på mitten. Vinner många viktiga dueller.
+ Thomas Sundberg & Dennis Sjölén - mittbacksparet får dela på den sista pinnen. Stod starka när det blåste snålt på slutet och ägde straffområdet.