Alsens IF

Matchnummer: 000082069
Seger efter sen vändning
2019-06-02 19:32
Målskyttarna Norman och Sjölén jublar ikapp efter 2-1 mot Alsen.
Med 10 minuter kvar att spela såg utsikterna till poäng små ut för Iggarna. Hemmalaget kom inte till dom riktigt heta chanserna och gästerna från Alsen hade bud på sitt andra mål ett par gånger om. Men riktigt frejdig coachning med ett galet 3-3-4 gjorde att Iggarna vände på steken och kunde ta en efterlängtad på Movallen.
Annars var matchen i stora delar en karbonkopia av Östavallsmatchen. Ett bortalag som satte defensiven i högsätet och som låg på omställning. Ett ledningsmål för gästerna som backade hem ännu mer och ett Iggarna som inte hade dom rätta nycklarna att dyrka upp motståndarförsvaret. Nu skall det sägas att Alsen till skillnad från Östavall inte var nöjda med en poäng utan gick för tre vilket gjorde att spelet öppnade upp sig betydligt efter Iggarnas kvittering.

Iggarna startade också matchen som mot Östavall med aggressiv press tryckte man tillbaka motståndarna första kvarten. Men när utdelningen uteblev så jämnades spelet ut. Alsen tog ledningen i den 39:e minuten efter kalabalik efter hörna som i andra våg lobbnickas in över Svärd.

I andra halvlek så försöker Iggarna trycka på men har svårt att skapa dom riktigt heta lägena. Alsen har under denna period några riktigt heta lägen att sätta tvåan men Mattias Svärd kom upp stort i målet vid dom tillfällena.

Ett tydligt mönster var att Iggarna hade svårt få fast bollen i på offensiv planhalva. Ett klart trendbrott ser vi i den saken när Dennis Sjölén byts in i den 78:e minuten och tre minuter senare var kvitteringen ett faktum. Backström slår en överlång hörna som Chippen nickar tillbaka in mot mål där Sjölén sätter skallen till. 1-1 till den 200+ hövdade publikens stora glädje.

Nu öppnar som sagt matchen upp sig och Iggarna kommer till fler chanser än man gjort på hela matchen. På stopptid, i minut 92, så brytpassar Wais ett uppspel vidare till Sjölén som driver mot backlinjen och släpper ut bollen till höger till Norman som nu skjutit in sig i matchen och som den skyttekung han är så bombar han in 2-1 i bortre hörnet!

Mycket skönt att vinna naturligtvis men Iggarna måste lära sig hantera hemmaplan där motståndarna verkligen går in för att göra årets prestation och inte tänker bjuda på någonting om man skall vara i den absoluta toppen.

+++ Mathias Svärd - klev fram i andra och räddade ett friläge samt en rökare som var på väg mot krysset.
++ Dennis Sjölén - kaptenen tillbaka efter avstängning. Kom in och gjorde skillnad med mål och assist.
+ Andreas Rodin - kärnkraftverk på mitten. Vinner många dueller och tar alltid jobbet även när spelet hackar.