Östavalls IF

Matchnummer: 000082054
Kvalitén saknades
2019-05-27 22:17
Här var det nära för Iggarna men Viktor Janssons frispark smiter strax utanför stolpen. Foto Victoria Mickelsson
På ett regnigt fick Iggarna inkassera sin första förlust sedan 2017 efter att gästerna Östavall vunnit med  matchen enda mål. Iggarna jagade kvitteringen intensivt under slutskedet men den rätta kvalitén och skärpan saknades.
Östavall kom till Movallen för att försvara den poäng man hade från start, det rådde det ingen tvekan om. Man stod lågt matchen igenom med 10 man på rätt sida och gjorde det mycket bra. När man dessutom utnyttjade en av de chanser man fick framåt i början av andra halvleken så blev det en bonus när det plötsligt låg tre poäng inom räckhåll.

Iggarna inledde annars starkt och förlade spelet på Östavalls planhalva hela första kvarten. När utdelning uteblev så jämnade spelet ut sig och gästerna fick mer att säga till om. Iggarna hade dock full koll på gästernas anfallsförsök och nykomponerade mittbacksparet Robin Eliasson och Mattias Pousard agerade tillsammans med målvakten Mattias Svärd vaket och avstyrde enkelt gästernas anfallsförsök.

I och med att gästerna stod så pass låg så fanns inte ytan bakom backlinjen så ofta, och när den väl gjorde det så hade Iggarna inte kvalitén i passningarna. Och det blev också lite av ett signum när gästerna kröp ännu lägre och bara försvarade sig på slutet så fanns inte riktigt kvalitén i besluten och utförandet i sista tredjedelen.

+++ Mattias Svärd - hade inte så mycket skott att mota förutom en vass fotparad men agerade väldigt vaket i spelet runt straffområdet och avstyrde många lägen innan de hann bli farligheter.
++ Robin Eliasson - spelsugen efter en del ofrivillig frånvaro. Resolut och stark i närkampsspelet.
+ Lukas Nilsson - en av dom som försökte vara kreativ framåt.