Kubikenborgs IF

Onödigt poängtapp mot Kuben
2018-08-12 12:34
Foto Peter Scott.
Iggarna gjorde det mesta rätt hemma på Movallen mot Kubikenborg. Men trots det så blev det bara ett mål framåt och när Kuben tog till vara på en av sina få chanser under matchen så slutade det hela lite snöpligt 1-1.
Iggarna tryckte gasen i botten från första minuten och förlade i princip hela första halvleken på offensiv planhalva. Kuben som släppte förbi sig nio bollar i senaste matchen hade bestämt sig för att inte låta det upprepas och försvarade sig därför lågt med 10 man på rätt sida bollen. Det gjorde att ytorna bakom deras backlinje var obefintliga och tålamod och vassa kombinationer krävdes av Iggarna för att hitta avslutslägen.

Och visst skapades det chanser, många tack vare eint kombinationsspel där några av anfallen hade varit skolboksexempel bara man hängt dit bollarna.
Men gick inte avsluten utanför målramen så var en duktig Kuben-kepper där och nöp dem.

Det skulle dröja till den andra halvleken och matchminut 55 innan utdelningen kom. Och då kanske på dem "sämsta" chansen hittills. I efterspelet av en hörna så lyfter Petter Andersson (välkommen tillbaka!) in bollen mot bortre stolpen där Joel Hallberg lobbnickar den över målvakten mot andra stolpen. Om bollen hinner gå in innan Dennis Sjölén sopar in den i tom bur är svårt att säga men Joel fick i alla fall målet i den officiella statistiken.

Efter ledningsmålet så försöker Iggarna gå för tvåan och med det stänga matchen men utdelnigen uteblir. Kuben börjar känna lite vittring och sista 10 flyttar man upp spelet och sin skyttekung upp på topp. Och denne får en chans i minut 87 som han mycket snyggt förvaltar och räddade därmed en poäng till Kuben.

Surt naturligtvis för Iggarna som sällan setts dominera en match på detta sätt utan att vinna den. Ett mål kan alltid slinka in och det var inte egentligen problemet den här matchen. Det bestod av att man inte lyckades omsätta sittt övertag och chanser i mål.

Nya tag till veckan då vi har en rolig match och utmaning framför oss, serieledande Aunundsjö på Olympia kommande lördag!

Vill du se fler foton från matchen besök eminente fotografen Peters Scotts sida.