Slätta SK
Iggesunds IK3 - 0Slätta SK

Matchstart:lör 12 augusti, 14:00
Plats:Movallen
Slätta knockades på en halvtimme
2017-08-12 23:50
Tre nöjda målskyttar.
Tryggt och stabilt är två ord som passar väl in för att beskriva Iggarnas seger mot Slätta. Även om gästerna satte högt fart från matchens första spark så hjälpte det föga då Iggesund hade avgjort tillställningen efter bara en halvtimme genom bland annat en riktig rökare från Viktor Jansson.

I matchinledningen satte Slätta som sagt högsta fart och försökte sätta hög press på IIK och visst kanske det blev lite stressigt här och var men det var inget som störde nämnvärt egentligen då det inte uppkom några allt för oroande situationer. Utan det var istället Iggarna som fick jubla, Niklas Norman gjorde som så många gånger tidigare och vann tillbaka bollen högt upp på vänsterkanten, gick förbi en försvarare och passade in bollen till André Eliasson i högerinnerposition och han behövde bara sätta dit bredsidan och säkert styra in 1-0. Efter det dröjde det inte länge innan Iggarna fick jubla igen, i den tolfte matchminuten hamnade bollen hos Viktor Jansson och han klippte till på volley och som han gjorde det sen, det bara smällde till och så stod nätet som en strut bakom en chanslös Adam Bergestål i Slättamålet som nog snarare var glad att han inte hann upp med händerna.

Minuten efter var det nära igen då André Eliasson bröt ett misslyckat uppspel och passade bollen i djupled till Emil Hallberg som störtade fram men han lyckades inte riktigt få bollen förbi målvakten. Nu var det IIK som stod för nära på allt spel och av Slättas intensiva inledning syntes inget längre. Men så fick de en chans, efter att ha lyft in en frispark långt ut från vänsterkanten var det nära att Slätta kunde reducera både en och två gånger men både Dennis Sjölén och Daniel Wester dök upp som räddande änglar och fick undan bollen på mållinjen.

Om Slätta hoppades på att detta skulle vara ett trendbrott så bedrog de sig då en lång boll lyftes in bakom backlinjen (hann tyvärr inte uppfatta vem som slog den) för Niklas Norman att löpa på och han slet sig loss och ensam med målvakten var han lika vass som vanligt och placerade behärskat in 3-0 vilket mer eller mindre satte punkt för tillställningen redan innan halvtimmen var spelad.

Så mycket mer hände inte egentligen i den första halvleken och det får väl ändå sägas att det var mer än väl åtminstone sett med vitblå ögon.

I andra halvlek vaskades det om i båda lagen, Mathias Svärd tvingades byta på grund av en stukning och Gustaf Norberg tog över mellan stolparna och Slätta skickade både in färska ben på planen och ändrade spelsystem och gick över till att spela 3-5-2 i ett försökt att jämna ut Iggarnas övertag på mittfältet. Det gav väl effekt till viss del men samtidigt var det ganska uppenbart att Iggarna inte desperat jagade ytterligare mål vilket inte får ses som speciellt uppseendeväckande. Chansmässigt var det ändå fortsatt Iggarna som var i förarsätet och Viktor Jansson hade en sådan där dag då han var så där hal och omöjlig att få tag i som bara han kan och ställde till ständiga problem för gästernas försvar och var inte långt undan att assistera Norman fram till ytterligare ett mål men ett utsträckt ben från målvakten gjorde att friläget inte resulterade i något.

Matchen fortlöpte som så att Slätta försökte hitta ett sätt att få press och jobba fram en kvittering men det klickade inte riktigt då de hade svårt att få med hela laget i anfallen och skapa någon varaktig press samtidigt som Iggarna fick ett alldeles för långt lag vilket resulterade i många längre passningar ut på ytorna utanför Slättas trebackslinje men trion längts fram blev lite för ensamma för att kunna skapa något åt det hållet och bortsett från en passning från Tobias Björk som skar som en het kniv genom smör genom både mittfält och försvar fram till Joel Stillmark som klippte till direkt men bollen smet precis utanför den högra stolpen. Iggarna fortsatte att ha kontroll på tillställningen och var närmre att utöka till 4-0 än vad Slätta var att få in en kvittering som hade som bästa chans ett distansskott som Gustaf Norberg sträckte ut ordentligt för att nå och tippade runt stolpen till hörna.

Således slutade matchen 3-0 i favör till Iggarna och den otroligt fina formen håller i sig och vad som är minst lika roligt är att ännu en nolla var intakt när domaren satte visslan i munnen för sista gången för eftermiddagen.

Laget: (4-2-3-1)

Mathias Svärd – Johan Näsman, Dennis Sjölén, Daniel Wester, Robin Eliasson – Petter Andersson, Joakim Viklund – Niklas Norman, Viktor Jansson, Emil Hallberg – André Eliasson.

Avb. Gustaf Norberg, Joel Hallberg, Tobias Björk, Olivier Lindh, Joel Stillmark, Lars Skärpe, Erik Sundman

Matchens plus: (försöker väl mig på motiveringar jag med då…)

+++ Viktor Jansson, Ständigt aktiv och det hände något varenda gång han fick bollen. Skapade både chanser åt sig själv och åt sina lagkamrater

++ Joakim Viklund, Vann enormt mycket dueller på mittfältet tog mycket ansvar och täckte väldigt stora ytor, arbetade stenhårt och var vårdad i passningsspelet.

+ Niklas Norman, Mål och assist samt ett ständigt slit. Skapar chanser ur ingenting genom sitt ihärdiga löpande och vassa speluppfattning.

Matchfakta