Hille IF

Plats:Hille IP
Viljestark seger mot Hille
2017-08-01 00:01
Iggarna kunde med viss möda tack vare utmärkt målvaktsspel och en lyckad omdisponering av spelarna vända och vinna mot Hille i en jämn tillställning där små marginaler blev avgörande på ett blåsigt och soldränkt Hille IP.

Matchen hade kunnat få en riktig smakstart för gästerna då först Niklas Norman stod för ett utmärkt förarbete från vänsterkanten och la upp för skott åt André Eliasson på straffområdesgränsen men skottet styrde på en försvarare ut till hörna som Norman inte var långt undan att kriga in från nära håll men Hille kunde rensa undan. Bara några minuter var det nära igen då André Eliasson tog emot en nickskarv från Norman och utnyttjade att Hille stod högt upp med backlinjen och spelade fram Emil Hallberg som fick ett friläge från halva planen men tyvärr gick hans avslut rakt på målvakten.

Tillställningen inleddes således positivt av Iggesund men allt eftersom så slarvades det mer och mer i passningsspelet och Hille behövde inte slita ihjäl sig för att få utmärkta tillfällen att kontra och det var precis vid ett sådant tillfälle Hille lyckades ta ledingen, en felpassning på mittplan och Daniel Skareng bröt och satte full fart på högerkanten och ingen Iggesundare lyckades hänga med och han bröt in i straffområdet och satte 1-0 bakom Svärd med ett distinkt avslut.

Och då smög det uppenbarligen in ännu mer ängsla i Iggarna som spelade tålmodigt fram till mittlinjen men väl där verkade ha enormt bråttom att hitta in med en avgörande passning och när skärpan inte alls var på adekvat nivå så ställde det till en hel del bekymmer och Hille hade nu rätt bra kontroll på händelserna, men tack och lov för IIKs del så hade de svårt att skapa några riktigt glödheta chanser själva och kom de fram till avslutsläge så verkade Svärd ha suttit och erinrat sig sin insats på Hille IP då Iggarna tog sig upp till division 3 via kval mot just Hille för då som nu var han smått omutlig. Således slutade första halvlek 1-0 till hemmalaget.

I andra halvlek så hade Iggarna gått över till en uppställning som mer liknade 4-4-2 där Niklas Norman tagit plats tillsammans med André Eliasson på topp och all den snabbheten så högt upp vållade bekymmer för Hille för trots två försvarare mot sig och understöd till dem ordnade Norman fram en hörna helt på egen hand så snart halvleken kommit igång men den gav tyvärr ingen utdelning även om Joel Hallberg inte var långt undan med pannan.

Den nya formationen hade ännu inte gett effekt då Iggarna skulle försöka sig på att etablera press utan de tidiga sökandet efter den avgörande passningen fortsatte att fungera dåligt och Hille fick flera lägen att kontra och Svärd fick göra en bra benparad då en anfallare försökte sig på ett avslut ur snäv vinkel. Stunden senare gjorde han en ännu värre parad då Hille fick ett friläge efter ett snyggt litet instick mellan ytter- och mittback och nu lös målvaktstränare Sondell ikapp med solen på läktaren.

Men så satt helt plötsligt en av de där tidiga passningarna, Viktor Jansson hade bollen till vänster på mittplan och slog en perfekt crossboll in bakom Hilles annars så stabila vänsterback till Emil Hallberg som tog ned bollen och avslutade kliniskt fram till 1-1. Målet betydde uppenbarligen mycket för självförtroendet för Iggarna höjde sig nämnvärt efter och fler passningar hamnade på rätt adress och oroade Hilleförsvaret på ett helt annat sätt. Kring den 70:e matchminuten kom en sekvens som förmodligen var helt matchavgörande. Hille fick en dubbelchans, första läget kommer något till höger i straffområdet men Svärd var snabbt ute och gjorde en fin fotparad men bollen hamnar hos en hemmaspelare men även denna gång var Svärd i vägen då han precis hann upp för att styra undan bollen som sedermera hamnar hos André Eliasson som får med sig den vid mittlinjen och sedan satte fart mot mål och tog sig hela vägen fram och tryckte in den i nät, ett otroligt starkt viljemål och vilt jubel såklart. Nu lyftes Iggarna än mer och Niklas Norman var ett ständigt orosmoment för Hille försvaret då han ordnade fram chanser både för sig själv och sina medspelare. Vid den tiden var det ett klart övertag för gästerna och till slut fick Norman utdelning på sitt slit Petter Andersson hittade honom centralt i planen där han tog med sig bollen på ett genialt sätt så försvararen gick åt helt fel håll och fri med målvakten var han kyligheten själv och väntade ut honom innan han placerade in 1-3 och satte spiken i kistan.

Men Hille ville inte ge sig, nu kastade de fram allt de hade och hade bland annat en boll i underkanten av ribban efter ett avslut från nära håll och ett rykande långskott som Svärd precis kunde kasta sig och styra över ribban och Hille lyckades inte komma närmre utan matchen slutade 1-3 och Iggarna fick vända hemåt med tre sköna poäng som inledning på höstsäsongen.

Laget: (4-2-3-1)

Mathias Svärd – Dennis Sjölén, Daniel Wester, Joel Hallberg, Robin Eliasson – Joakim Viklund, Petter Andersson – Niklas Norman, Emil Hallberg, Viktor Jansson – André Eliasson

Avb.

Gustaf Norberg, Niclas Lindström, Tobias Björk, Olivier Lindh, Johan Näsman, Erik Sundman