Hofors AIF

Matchstart:lör 01 juli, 14:00
Klar seger mot Hofors
2017-07-01 18:10
Målskyttarna Lars Olsson, André Eliasson och Niklas Norman tillsammans med dagens bästa supportrar!

Snacka om att Iggarna avslutade vårsäsongen på bästa sätt, Hofors hann knappt reagera innan de vitblå sprungit iväg till en tremålsledning och avgjort matchen på mindre än 20 minuter i sommarsolen.

Iggarna rivstartade som sagt matchen och efter att sju minuter var spelade fick Iggarna frispark till höger om straffområdet vilken slogs av Viktor Jansson mot andra stolpen där Daniel Wester på ett mycket bra sätt nickade tillbaka den in i mitten där Lars Olsson dök upp och tryckte bollen i nät från nära håll. Och av bara farten så hann Hofors inte mer än att ha avspark och skicka ned bollen djupt så den hamnade hos Mathias Svärd som skickade en lång utspark som hamnade hos André Eliasson som sprintade ifrån försvararna och placerade in 2-0.

Och som om inte det var nog fortsatte några helt galna minuter med att Hofors målvakt Erkan Gümüs rensade bollen på en försvarare och den gick i en båge så att såg en stund ut som att bollen skulle landa i mål men istället tog den klockrent i ribban.

Även om chanserna och målen hittills varit helt i Iggesundsfavör så var inte Hofors helt utspelade på och fick ett gyllene läge efter att de kombinerat sig fram på högerkanten och Boaz Japalwonga som kom att sticka ut i matchen på fler än ett sätt stod för ett elegant dribblingsnummer men Svärd räddade avslutet med en fotparad och var själv först framme på returen. Men då Hoforslägret hoppades att momentum var på väg att svänga löpte Viktor Jansson in från kanten och vrickade bollen mycket elegant i djupled till Lars Olsson som blev helt fri men inte fick till det första avslutet perfekt men högg själv på returen och rullade in 3-0 i öppet mål och ännu hade inte matchen hunnit bli 20 minuter gammal!

Hofors var som sagt inte ofarliga och hade inte Robin Eliasson dykt upp med huvudet i sista sekund vid en hörna så hade Hofors kunnat få en snabb och livsviktig reducering några minuter senare men nu blev så inte fallet. Hofors hade nu en bra period och spelade påhittigt men lite väl nätt och hade svårt att skapa några klara lägen.

Lagen hade ett par bra chanser vardera ytterligare i den första halvleken både Joel Hallberg och Lars Olsson fick chansen med pannan men båda två gick över ribban och Hofors å sin sida blev bjudna på två lägen av IIK vid två farliga felpassningar på egen planhalva men vid båda tillfällena agerade Svärd räddande ängel och kunde avstyra och halvleken slutade 3-0.

I andra halvlek var det Hofors som var först att skapa något i form av målchans då deras högerytter stod för ett snyggt nummer då han tog sig in i straffområdet och sköt i ”fel” hörn mot första stolpen men som tur var för Iggesund så gick bollen strax utanför.

Matchens fortsatte ganska jämnt och inget av lagen skapade några riktigt heta lägen utan det dröjde fram till den 68:e minuten innan det hände något uppseendeväckande då både Boaz Japalwonga i Hofors och Mathias Svärd hade haft lite för många åsikter om saker och tings varande så domaren visade dem båda det gula kortet. Det visade sig kostsamt för den förstnämnde då han bara några minuter senare kapar Viktor Jansson på mittplan och förhindrar en kontring för Iggarna och fick därmed syna det gula kortet igen och blev således utvisad.

Nu hände det inte så mycket alls, Iggarna kontrollerade händelserna rätt väl och det var uppenbart att Hofors inte kände som att de hade en chans att jaga ikapp och mest bara väntade på sommaruppehållet. Men lite mer hade faktiskt matchen att bjuda på visade det sig, Joakim Viklund tog sig fram på högerkanten och slog ett lågt inlägg mot första stolpen där Niklas Norman störtade fram och styrde in 4-0 och på stopptid fick en Hoforsspelare iväg ett riktigt bra skott då Svärd var lite längre ut men han lyckades med en akrobatisk räddning få bollen över ribban och knep även den efterföljande hörnan och såg till att nollan förblev intakt.

Det blev en riktigt stabil och välförtjänt seger som avslutning på våren för Iggarna och även om spelet på mittplanen inte var helt ojämnt så var Iggarna klart bättre där det verkligen räknades och kändes verkligen påslagna och taggade från första spark.

Dessutom så fortsätter det halvnya 4-2-3-1 systemet att bli bättre och bättre och framförallt så har man fått ordning på det faktum att man släppte in alldeles för många mål och har på de fyra senaste bara släppt in tre.

Laget: (4-2-3-1)

Mathias Svärd – Dennis Sjölén, Daniel Wester, Joel Hallberg, Robin Eliasson – Petter Andersson, Joakim Viklund – Lars Olsson, Joel Stillmark, Viktor Jansson – André Eliasson

Avb. Gustaf Norberg, Tobias Björk, Niklas Norman, Martin Olofsson, Emil Hallberg, Johan Näsman, Erik Sundman

+++ Joel Stillmark