Säters IF FK

Iggarna först att besegra Säter
2017-05-25 19:48
Segerskytten Lars "Lalle" Olsson
Iggarna stod som segrare i en het match mot dittills obesegrade Säter som både bjöd och upp till kamp och bjöd på en oerhört fin gest då de överlämnade en blomma tillsammans med ett fint kort för att visa sitt stöd till hela bygden efter det tragiska mordet på Tova Moberg. Något som än en gång visar att när krutröken väl lagt sig är vi alla ett folk oavsett var vi kommer från, vad vi tror på, hur vi ser ut eller vem vi älskar.

Så till fotbollen, Iggarna började matchen piggt och Viktor Jansson i synnerhet ställde till oreda i motståndarförsvaret och det var inte långt undan att han lyckades friställa Lars Olsson med en elegant yttersida men passningen var någon centimeter för brant.

Olsson var minst sagt på spelhumör nu när han börjar komma i form efter sitt långa skadeuppehåll och han högg som en kobra på ett inspel från högerkanten men avslutet gick precis utanför.

Nästa chans då? Jo Lars Olsson såklart och denna gång var bollen till och med i nät efter att han stött in den från nära håll men flaggan lyftes tyvärr men helt korrekt för offside. Säter var inte ofarliga även om de heta chanserna helt klart tillföll IIK och då kom det förlösande målet också och såklart var det Lars Olsson som var framme, Petter Andersson fick bollen av Tobias Björk ute till höger efter en hörna och han slog ett fint inlägg som möttes perfekt av Lars Olsson som nickade in 1-0 till Iggarna.

Slutet av halvleken blev lite hetsigt och det hela startade med en sen och hård tackling på Lars Olsson som var på väg fram på mittplan och det uppstod en del skärmytslingar i efterspelet med två varningar till Sätra och en till Lars Olsson som resultat.

Domaren hittade fler tillfällen och visade det gula kortet till Robin Eliasson efter en duell på mittplan något som skulle visa sig ödesdigert senare i matchen.

Det spelades en del fotboll också mellan det gula korten och det allra sista som hände i första halvlek var att Sätra var nära en kvittering efter ett lågt inspel från höger mot den första stolpen men Gustaf Norberg kunde med viss möda få undan bollen till en resultatlös hörna och 1-0 stod sig tills det var dags för paus.

Andra halvlek inleddes lite avvaktande och inte förrän Iggarna fick frispark i ett bra läge hettade det till ordentligt, Petter Andersson slog den i underkanten av ribban och den studsade ner framför mållinjen där Joel Stillmark flaggades av för offside innan han slå in returen. I samband med frisparken kolliderade Sätras målvakt Filip Roos olyckligt med stolpen och tvingades en stund senare utgå och ersattes av Karl-Oskar Tollsten.

Inte långt senare fick Iggarna en rejäl näve grus i maskineriet då Robin Eliasson vädrade sina åsikter vilket domaren inte uppskattade och han fick syna det gula kortet för andra gången och således även det röda. Ett decimerat IIK kämpade på frenetiskt och Joakim Wiklund som stridit förtjänstfullt på mittfältet fick gå ned som vänsterback för att täcka upp luckan som uppstått efter Eliasson.

Sätra fick inget omedelbart övertag efter utvisningen och det var nära att Wester kunde utöka ledningen efter en fin hörna från Andersson men hans nick gick i ribban.

Desto längre matchen led desto mer sökte Sätra snabba bollar in i Iggarnas straffområde medan Iggarna försökte agera så taktiskt det gick för att spela på klockan och invänta läge att kontra. Med fem minuter kvar hettade det till ordentligt då Säter är nära att kvittera på en hörna men Wester dök upp som en räddande ängel och täckte undan nicken. Några minuter senare var det nära igen, Säter hade till och med en boll i nät men domaren var bestämd och ansåg att de gått för hårt fram mot Norberg och istället för 1-1 blev det frispark till Iggesund. Nu var vi inne på stopptid och Säter lyfte fram precis alla, målvakt och hela faderullan men det hjälpte inte får ännu en gång dök Daniel Wester upp i grevens tid och rensade undan och säkerställde att alla tre poängen stannade på Movallen och att Iggesund blev de första att slå Säter för säsongen.

Laget: (4-2-3-1)

Gustaf Norberg – Dennis Sjölén, Daniel Wester, Joel Hallberg, Robin Eliasson – Tobias Björk, Joakim Viklund – Lars Olsson, Petter Andersson, Viktor Jansson – Joel Stillmark

Avb. Mathias Svärd, Adhurim Bytyqi, Olivier Lindh, Dennis Baban, Tom Hellberg, André Eliasson, Emil Hallberg

+++ Joakim Viklund