IFK Mora FK

Plats:Prästholmens IP
Motigt i Mora
2017-05-21 19:57
Iggarnas Petter Andersson inledde målskyttet på Prästholmen i Mora.
Ledning i halvtid och en målvakt i "zonen". Ändå blev det till slut förlust mot IFK Mora med 2-3.
Först och främst skall sägas att Mora är bra, riktigt bra offensivt. Man sårade Iggarna med kvicka rajder längs kanterna och efterföljande vassa inspel på den snabba konstgräsmattan. Den nykomponerade backlinjen stod dock upp bra i boxen och Gurra Norberg i målet gjorde en formidabel första halvlek.

Iggarna stack även upp en del offensivt och efter ett fint anfall med inspel av Viktor Jansson från vänsterkanten så löpte Petter Andersson in diagonalt och kunde ge Iggarna ledningen i 21:a minuten.

Andra halvlek har Iggarna ett par bra lägen att utöka ledningen och hade man lyckats med det kändes det som alla poängen följt med hem till Hälsingland. Nu lyckas man inte förvalta sina lägen utan Mora trycker på och lyckas kvittera i 75:e minuten. Tyvärr föregås målet av att man får knycka 15 m på ett inkast utan inblandning av rättskiparna.

Dessa stod i fokus återigen någon minut senare när Mora fick en straff i ordets rätta bemärkelse efter att Robin missat både spelare och boll i sin brytning. Alla var inställda på inspark utom domaren som blåste för straff.

Några minuter senare var det dags igen och denna gång var det väl en mer adekvat 11-meters spark som utdömdes. Uppförsbacken brant nu naturligtvis men inbytte Martin Olofsson hinner först på ren vilja på en lång Petter boll och lägger in 2-3 i 87:e.

Vi har ett hyfsat läge till kvittering på stopptid men Mora kan hålla undan och vinna rättvist till slut. Sammantaget ingen bra match från Iggarna. Passningsspelet under all kritik stundtals och det krånglas till och tappas boll i fel lägen. Vi kan bättre kan man väl sammanfatta med!

+++ Gustaf Norberg - Höll Iggarna kvar i matchen och gjorde en riktigt fin match med avvägda utrusningar och vassa reflexräddningar.
 ++ Joel Hallberg - Tog tag och styrde upp i backlinjen. Rejäl och stark i duellspelet.
   +  Joakim Viklund - Spelade central på mitten för första matchen och jobbade hårt och vann boll.