Ljusne AIK FF

Matchstart:fre 12 maj, 19:00
Försmädlig förlust på stopptid
2017-05-12 22:42
Joel Stillmark och Emil Hallberg gjorde Iggarnas mål. Foto: Joakim Berglund, Hela Hälsingland
Iggarna hade revansch att utkräva på Ljusne efter förlusten i DM och det var ju på papperet inte en speciellt formstarkt lag som besökte Movallen då gästerna ännu inte gjort något mål under årets seriespel. Men efter en mindre välspelad match var det gästerna som fick jubla efter ett sent avgörande.

Och precis som i de tidigare matcherna under säsongen började det tungt för Iggarna som redan efter tre minuters spel åkte på ett baklängesmål då Emadreza Rezai sköt strax utanför straffområdet och bollen gick in precis intill den vänstra stolpen via händerna på Svärd som gjorde sitt bästa för att få stopp på skottet.

Ljusne gjorde det enkelt för sig, raka bollar upp mot sina offensiva spelare som sedan snabbt försökte hitta sätt att få in bollen i straffområdet medan Iggesund hade större bekymmer med den vårknöliga planen och många av försöken att spela sig igenom slutade med farliga bolltapp.

Men det hackande spelet till trots dröjde det inte allt för länge innan Iggarna fick in en kvittering då Joel Stillmark tog emot bollen centralt alldeles utanför straffområdet och lyckades i kamp med två försvarare få iväg bollen till Emil Hallberg som vräkte sig fram och satte bollen otagbart intill stolpen.

Ljusnes rakare spel hade större framgång under den fösta halvleken även om det böljade fram och tillbaka under långa stunder och övertaget inte direkt var markant. Det hårt arbetande gästerna belönades efter drygt en halvtimme på Saeed Khemisi utmanade på högerkanten och slog ett inlägg som Emadreza Rezai mötte på volley vid straffpunkten och styrde in högt till vänster otagbart för Svärd.

Iggarna var nära en snabb replik då Petter Andersson hittade in med en passning från höger bakom backlinjen till Emil Hallberg som avslutade på ett tillslag men Big Phopruk i Ljusnes mål stod för en fin fotparad. Iggarna skapade ytterligare en chans innan halvleken var till ända då Robin Eliasson nådde högst på en hörna men nicken stoppades på vägen fram och på returen var Joel Stillmark nära att trycka in kvitteringen men en försvarare rensade på mållinjen.

I andra halvlek försökte Iggarna spela rakare och enklare vilket ledde till att man tog initiativet per omgående och första möjligheten kom efter att Viktor Jansson vunnit tillbaka bollen högt upp på vänsterkanten och hittade in till Joel Stillmark som gjordes ned i straffområdet utan åtgärd från domaren.

Iggarna fortsatte att trycka på och flyttade upp mycket folk och var nära att bli straffade när Ljusne fick läge att ställa om fyra mot en men denna gång var marginalerna på Iggarnas sida då Kim Vestins avslut gick över ribban. Jakten på kvittering fortsatte och ett märkbart frustrerande hemmalag tryckte på i våg efter våg och skapade en del halvchanser samtidigt som Ljusne bidade sin tid och ställde om snabbt när läge uppstod och efter en felpassning mitt på egen planhalva var det när att Ljusne kunde öka på sin ledning men marginalerna var åter igen på Iggesunds sida då avslutet gick precis utanför. Spelövertaget för Iggarna fortsatte och var otroligt nära en kvittering då Petter Andersson slog ett inlägg från högerkanten till Martin Olofsson som nickade men Phopruk i Ljusnes mål gjorde en fenomenal reflexräddning.

Petter Andersson var involverad i mycket nu och slog ännu ett inlägg denna gång mot Lars Skärpe som tagit en offensiv löpning men han fick inte till nicken. Iggesund kom närmre och närmre som det kändes och det var inte långt borta då Daniel Wester slog en fin passning i djupled som nådde Joel Stillmark som dock inte han avsluta innan en försvarare nådde fram med foten för en livsviktig brytning. Nu började det dugga tätt med chanser, Viktor Jansson bröt in från vänsterkanten och fick en riktig praktträff men det ville sig inte bättre än att bollen gick i ribban och ut till Lars Olsson som inte riktigt han reagera och avslutet gick rakt på. Viktor Jansson fortsatte att vara aktiv och hittade in till Martin Olofsson som tyvärr fick se sitt avslut räddas. Nu var det Iggesund för hela slanten och återigen Viktor Jansson som stod för leveransen denna gång till Lars Skärpe som sköt högt över då bollen studsade till precis innan skottögonblicket.

Men så till slut kom kvitteringen, Martin Olofsson nådde högst i kamp med två försvarare och friställde Joel Stillmark med en nickskarv som rundade den utrusande målvakten och rullade in bollen med två minuter kvar att spela.

Ljusne fick chansen på stopptid efter en frispark då Iggarna inte fick undan bollen och en vid en lång boll in bakom backlinjen fick ödesdigra konsekvenser då den assisterande domaren höjde flaggan och Iggarna slappnade av och höll inte koll på spelare som kom utanför och Saeed Khemisi kom löpande långt ut och tog sig in och lyckades ur snäv vinkel skjuta segern till Ljusne som fick med sig säsongens första poäng hem till södra Hälsingland.

Sett till mängden chanser bör Iggesund få med sig minst en poäng i den här matchen men Ljusnes snabba och raka spel ställde till det alldeles för mycket för Iggesund som inte hängde med när de skulle ställa om från anfall till försvar och det straffade sig.

Laget: (4-4-2)

Mathias Svärd – Dennis Sjölén, Lars Skärpe, Robin Eliasson, Joakim Viklund – Petter Andersson, Erik Sundman, Tobias Björk, Viktor Jansson – Joel Stillmark, Emil Hallberg

Avb. Gustaf Norberg, Joel Hallberg, Adhurim Bytyqi, Daniel Wester, Lars Olsson, Tom Hellberg, Martin Olofsson

+++ Petter Andersson