Söderhamns FF

Förlust i premiären
2023-04-23 18:00
Foto: Fredrik Mix

Det blev en premiär som slutade i moll för Iggarna när hemmalaget Söderhamns FF knep alla poängen i ruskvädret på Borgs IP. 2-1 slutade matchen där alla mål tillkom i den andra halvleken. Dennis Sjölén Iggarnas målskytt.

I en första halvlek nästan helt fri från målchanser förlades mycket av spelet på Iggarnas planhalva. Mycket beroende på att hemmalaget lyckades sätta press på felvända Iggare som gärna försatte varandra i svåra situationer och kände sig mer bekväma än vad det fanns tid och utrymme för.

SFF tar ledningen 10 minuter in i andra och det är nog ett mål som många Iggare skulle vilja ha tillbaka. Några olyckliga beslut mynnar ut i ett inlägg där planen kortaste spelare får stå och måtta i 10 sekunder känns det som. Även 2-0 10 minuter senare är frukten av felbeslut och bolltapp.

Uppförsbacke de luxe såklart men Iggarna repar mod och gör sina bästa minuter 20 sista men till mer än en reducering av Dennis Sjölén som skarvade in ett inlägg kommer man inte i målväg även om chanser inte saknades i sluskedet.

Söderhamn vinner rättvist mest tack vare att dom var beredda på att tävla från start och fick bra betalt med sin höga press som gjorde att Iggarna hade svårt att etablera spel på offensiv planhalva i första halvlek.

Nu är vi i alla fall igång med säsongen och nu vet alla vad som krävs. Nya tag mot Norrala 1 maj!

+++ Lars Skärpe

++ Jonathan Koskinen