IF Team Hudik

Matchnummer: 050202074
Derbyförlust trots stark insats
2018-09-07 11:49
Foto: Victoria Mickelsson, Hela Hälsingland.
Iggarna stod för en riktigt gedigen laginsats och bjöd verkligen upp till kamp i derbyt mot Team Hudik och lyckades på ett mycket effektivt sätt neutralisera deras frejdiga offensiv. Men Team Hudik ligger där de gör av en anledning och kunde gå segrande ur duellen efter att ha avgjort under andra halvlek.

Det har varit en tendens senaste tiden att Iggarna inlett matcherna något trevande men så var inte fallet denna afton, redan i den första matchminuten kombinerade Angelina Ferm och Johanna Ohlsson där den sistnämnde fick ett läge ur snäv vinkel men Tuva Sällvin i TH-målet lyckades precis få ut en fot och rädda Ohlssons avslut.

Den positiva starten var en liten indikator och första kvarten var det Iggarna som låg på utan att riktigt få till några till några heta chanser men var istället omutliga bakåt och Team Hudik hade svårt att få igång något anfallsspel alls. Men allt eftersom halvleken förlöpte så jämnade spelet ut sig men fortsatt chansfattigt åt båda håll då båda lagen allt som oftast tvingades att ta långa vägen till mål och fastande ute på kanterna och de sista passningarna bröts ständigt av två stabila försvar och halvleken slutade rätt logiskt 0-0.

Andra halvlek inleddes med ett litet men märkbart övertag för hemmalaget men det var Iggarna som fick första heta läget då Johanna Ohlsson tog sig runt på högerkanten och in i straffområdet innan hon spelade fram Fanny Westman som dock fick se sitt avslut gå på fel sida stolpen.

När det är långt emellan chanserna gäller det att ta tillvara på dem och det gjorde Team Hudik stunden senare, Iggarna hade precis tvingats rensa undan men bollen lyftes direkt tillbaka in i en vid båge från långt håll och Elin Åslund hamnade ensam med Norman och lyckades placera in den.

Även fortsättningsvis var det Team Hudik som hade mer bollinnehav men hade ingen större lycka att skapa chanser mot ett mycket välorganiserat Iggesundsförsvar. Matchen fortlöpte som ett typiskt derby, inte många chanser och en hel del kamp och då är det ofta tillfälligheter som avgör och Team Hudik fick utdelning när de bröt ett uppspel högt upp i planen hann inte Iggarna ställa om igen och Sofie Wixner rann igenom och satte 2-0 vilket också skulle komma att bli slutresultatet.

Sett till hela matchen är Team Hudik värdiga vinnare men Iggarna ska ha en stor eloge för hur de genomförde matchen med det följsamma försvaret över hela planen och hade med marginalerna på sin sida mycket väl ha fått med sig en poäng hem.

Laget: (4-4-2)

Malin Norman – Emmie Sundqvist, Elin Tegenfeldt, Wilma Hellström, Emma Högström – Nona Saenchai, Frida Hellberg, Leneli Grönoset, Angelina Ferm – Johanna Ohlsson, Fanny Westman

Avb. Linnea Persson, Pernilla Röjehag, Emma Lönnberg, Klara Franck, Matilda Larsson, Moa Backström

Matchens plus:

+++ Emmie Sundqvist, Hel omutlig defensivt, följsam och nästintill omöjlig att passera.

++ Frida Hellberg, tar som vanligt ett enormt ansvar åt båda håll och går i bräschen på alla sätt och vis.

+ Wilma Hellström, börjar komma igång efter sjudomsfrånvaron. Otroligt placeringssäker och utstrålar trygghet.