Skutskärs IF FK

Oavgjort i omstarten
2018-08-06 18:23
Malin Norman gjorde Iggarnas mål. Foto: Victoria Mickelsson, Hela Hälsingland
Iggarna startade upp höstsäsongen med att välkomna Skutskär till Movallen alldeles lagom i tid tills att regnet upphört och molntäcket spruckit upp och det bjöds på en vacker eftermiddag på Movallen som sig bör när Iggarna är i farten.

Matchens i sig blev inte den mest välspelade historian där gästerna nog hade det offensiva övertaget men chanserna var får och matchen var fylld av betydligt mer kamp än skönspel från båda håll. Således blev det inga längre anfall från något av lagen även om det var Skutskär som hade den första riktiga möjligheten när en lång boll lyftes över Iggarnas backlinje och en djupledslöpande anfallare som försökte skarvnicka över Pernilla Röjehag som var på väg ut men hon lyckades klistra bollen utan några större bekymmer. Även nästa läge tillföll Skutskär efter ett bolltapp på mittplanen satte de bollen direkt i djupled på en anfallare som lyckades få bollen med förbi en utrusande Röjehag långt ut till höger i straffområdet men fick dålig vinkel och Emmie Sundqvist hann tillbaka och rensade undan bollen.

Kanske inte helt logiskt var det istället Iggarna som tog ledningen efter en fin hörna från Fanny Westman som Malin Norman dök upp i straffområdet och pressade in mellan två försvarare som desperat försökte täcka skottet. Mycket av anfallsspelet för Iggarna handlade om att få fast bollen på Malin Norman som gjorde ett strålande jobb som bollmottagare men Skutskärs aggressiva press över hela planen betalade sig bra för dem.

Och när Iggarna tappade bollen i uppspelsfasen straffade det sig direkt och Skutskär var snabba att sätta bollen in mellan ytter- och mittback i högra halvan av straffområdet och denna gång var anfallaren kylig och placerade in 1-1 förbi Röjehag som också blev halvtidsresultatet.

I andra halvlek inledde Iggarna piggast och utan att för den delen skapa några bra målchanser och spelet jämnade ut sig allt eftersom utan att det blev mer än ett par halvchanser som egentligen aldrig var riktigt nära att resultera i något.

Istället avslutade Skutskär matchen vassast och hade det inte varit för en vältajmad brytning från Maja Lambertsson och en bra räddning från nära håll av Pernilla Röjehag hade det varit gästerna som fått med sig alla tre poängen efter att ha varit det bättre laget i slutskedet om Iggarnas försvar stod pall och lagen fick nöja sig med en varsin poäng.

Laget: (4-4-2)

Pernilla Röjehag – Maja Lambertsson, Emmie Sundqvist, Elin Tegenfeldt, Fanny Westman – Matilda Brink, Frida Hellberg, Michaela Törnquist, Nona Saenchai – Malin Norman, Johanna Ohlsson

Avb. Julia Andersson, Natalie Granvik, Klara Franck, Emma Högström

+++ Malin Norman, Fanns alltid där uppspelspunkt och jobbade hårt både offensivt och defensivt, dessutom målskytt

++ Emmie Sundqvist, Näst intill prickfri defensiv insats, följsam och brytsäker och där när det behövdes som mest.

+ Maja Lambertsson, pådrivare i försvaret och viktig leverantör av uppspel.