Edsbyn IF FF

Matchnummer: 050202033
Utmärkt inställning gav 3 poäng
2018-06-12 02:06
Michaela Törnquist är hemma för sommaren och stod för en stabil insats
Efter den minst sagt tunga avslutningen på den senaste matchen kom Iggarna med en rejäl träningsvecka bakom sig riktigt revanschsugna till mötet mot Edsbyn och det syntes verkligen för Iggarna startade matchen riktigt bra.

Matchinledningen tillhörde som sagt Iggarna och tidigt hade både Johanna Ohlsson och Malin Norman fina chanser att ge hemmalaget ledningen men Edsbyns målvakt stod för en fin dubbelräddning och försvaret lyckades till slut rensa undan bollen. Även fortsatt vare det övertag IIK och det betalade sig tillslut när Edsbyn inte hängde med Malin Norman och hon fälldes i straffområdet och domaren tvekade inte innan han pekade på straffpunkten. Fram stegade Fanny Westman som lika säkert som vanligt distinkt tryckte in straffen och gav Iggarna ledningen.

Efter knappa halvtimmen tvingades Pernilla Röjehag kasta in handskarna och ersattes av unga Ebba Bergsman som debuterade mellan stolparna på a-lagsnivå.

Första halvlek fortsatte med ett större bollinnehav för Iggesund men mycket av spelet var på mittplanen och matchen handlade mer om kamp än skönspel för båda lagen.

I andra halvlek fick Edsbyn första målchansen efter en fin passning i djupled men Ebba Bergsman kom ut perfekt och plockade undan både boll och motståndare i precis den ordning som det är tänkt och det resoluta agerandet ingav verkligen trygghet för försvaret. Bara minuten senare ökade istället Iggarna på ledningen, Johanna Ohlsson fick en passning i djupled och tog snyggt med sig bollen in till höger i straffområdet innan hon vickade bollen förbi den utrusande målvakten och kunde enkelt rulla in 2-0.

Men knappt han jublet lägga sig innan Edsbyns kvicke topp fick ett friläge efter en lång boll över Iggarnas backlinje och fri med Bergsman placerade hon otagbart in 2-1 och som att det inte var nog så var hon framme igen bara minuten senare och ordnade kvitteringen. Så hastigt och mindre lustigt hade Iggarna på fyra minuter hunnit med att få en tvåmålsledning och sedan tappa den. Det gav naturligtvis luft under vingarna för Edsbyn som nu hade en bättre period men fortsatt mest kampfyllt och Iggarna fortsatte att försvara sig bra ledda av Trönnhagen och Sundqvist i mittförsvaret.

Iggarna jobbade sig dock tillbaka in i matchen och allt eftersom tog man över initiativet och hotade flera gånger speciellt när man lyckades hitta Johanna Ohlsson rättvänd i djupled. Tillslut kom utdelningen, Emma Högström hade tagit sig fram på vänsterkanten och hittade in med ett inlägg till Linnea Persson som löpt in från högerkanten där hon dök upp bakom backlinjen och skarvade in bollen med utsidan fram till 3-2 med bara tre minuter kvar att spela.

Iggarna var inte nöjda där utan ville ta död på spänningen en gång för alla och minuten senare agerande Linnea Persson framspelare istället för avslutare då hon hittade Johanna Ohlsson i djupled som gjorde en kopia av sitt första mål då hon rundade målvakten och fastställde slutresultatet till 4-2.

Det här var en match som Iggarna kan se sig som värdiga segrare av och även om kanske inte passningsspelet visade upp sig från sin allra bästa sida så gav kampviljan en härlig känsla i kroppen och gruppen visar upp en underbart härlig moral.

Laget: (4-4-2)

Pernilla Röjehag – Fanny Westman, Emma Trönnhagen, Emmie Sundqvist, Emma Högström – Nona Saenchai, Michaela Törnquist, Frida Hellberg, Lisa Bergström – Johanna Ohlsson, Malin Norman

Avb. Ebba Bergsman, Maja Lambertsson, Linnea Persson, Natalie Granvik, Elin Tegenfeldt

Matchens plus:

+++ Johanna Ohlsson, ständigt på språng och gav inte Edsbyns försvar en lugn stund kryddat med två mål

++ Frida Hellberg, ägde vanlig ordning mittfältet och var inblandad i det mesta både offensivt och defensivt.

+ Emmie Sundqvist & Emma Trönnhagen, frånsett de två målen stängde de igen helt och hållet för Edsbyn som hade förtvivlat svårt att skapa några högkvalitativa chanser.