Valbo FF
Iggesunds IK3 - 3Valbo FF

Matchstart:lör 19 maj, 15:00
Matchnummer: 050202016
En poäng i svängig tillställning
2018-05-23 15:18
Drömstarten räckte till en poäng i en svängig tillställning när Iggarna fick besök av Valbo i sin ”riktiga” hemmapremiär.

Iggarna fick som sagt en riktig drömstart på matchen då man tog ledningen redan i den andra minuten efter att Fanny Westman påpassligt dykt upp i straffområdet och tryckt in bollen efter en trasslig situation där målvakten hamnat på mellanhand. Som om inte det var nog spelade Westman bara stunden senare fram Johanna Ohlsson i djupled som dribblade bort en försvarare och sedan kyligt placerade in 2-0 innan det ens hunnit gå tio minuter av matchen.

För Valbo blev det en väckarklocka och de lyfte sig rejält efter den kallduschen och tog så sakteliga över initiativet i matchen och när Iggarna slarvade med ett uppspel tog Valbo tillvara på chansen och reducerade och satte 1-2 efter ungefär 20 minuter.

Nu fick Valbo verkligen luft under vingarna och hade ett klart övertag och kvitteringen var inte långt bort när de vann tillbaka bollen högt upp på vänsterkanten och spelade in den bakom backlinjen men Emme Sundqvist hann precis först vid den bortre stolpen och fick undan bollen.

Iggarna är aldrig ofarliga och även om Valbo var det vassare laget så kändes det farligt varje gång Iggarna gick till anfall och Johanna Ohlsson som var på spelhumör ordnade fram en hörna som Fanny Westman mycket snyggt slog mot den bortre stolpen där Frida Hellberg till synes mötte bollen perfekt med pannan men den gick tyvärr precis utanför.

Istället kom kvitteringen kanske inte helt ologiskt när Valbo utnyttjade uppkomna ytor mitt på planen och satte bollen snyggt i djupled till en anfallare som ensam med Röjehag inte gjorde några misstag och placerade in 2-2 som också blev halvtidsresultat.

Andra halvlek haann bara börja och Valbo hade kunnat få samma start på den som Iggarna fick på den första men tack vare en strålande fotparad och perfekt tajmad utrusning på ett friläge kunde Pernilla Röjehag se till att resultatet fortsatt var 2-2.

Den starten väckte inte Iggarna riktigt utan när Valbo fick yta strax utanför straffområdet utnyttjade en av deras vassa anfallare det och satte ett distinkt distansskott fram till 2-3. Det däremot, det väckte Iggarna som nu hade en uppförsbacke att jobba i. Johanna Ohlsson tog sig fram till höger och vek in framför straffområdet och lade upp bollen för Moa Backström som sköt men en Valboförsvarare hann precis fram och täckte undan skottet.

Johanna Ohlsson fortsatte att vara en plåga för Valboförsvaret och pressade sig bara minuten senare igenom mellan mittbackarna och lyckades precis få iväg ett avslut som målvakten med viss möda kunde rädda.  Men det var inte bara IIK nu även om matchbilden jämnats ut en del för Valbo hade fortsatt mer bollinnehav och var nära att utöka sin ledning efter att ha plockat upp en andraboll efter en hörna men som tur var gick avslutet precis utanför stolpen och Iggarna hade fortsatt häng.

Något som varit signifikativt för säsongen hittills är att även om spelet inte fungerat fläckfritt hela tiden så har moralen i laget aldrig fallerat och även om det inte kanske var helt logiskt kom kvitteringen, Fanny Westman slog en ny fin hörna och även denna gång var Frida Hellberg vid slutet på den och denna gången hamnade bollen i nät.

Och faktiskt var det Iggarna som var närmast segern i slutet när Johanna Ohlsson var nära två gånger om i matchens slutskede.

Sett till matchens helhet hade Valbo måhända ett klarare övertag stundtals men sett till chanser var resultatet ganska rättvist och matcherna lagen emellan fortsätter vara jämna tillställningar.

Laget: (4-4-2)

Pernilla Röjehag – Elin Tegenfeldt, Emma Trönnhagen, Emmie Sundqvist, Emma Högström – Natalie Granvik, Frida Hellberg, Michaela Törquist, Moa Backström – Johanna Ohlsson, Fanny Westman

Avb. Emma Lönnberg, Ellen Danielsson, Isa Wennström, Wilma Pettersson

Matchens plus:

+++ Johanna Ohlsson, ständigt på språng och ständig oro för Valbos försvar, hade mycket väl kunnat avgöra matchen med ytterligare mål.

++ Frida Hellberg, fortsätter att vara navet som har en fot med i det mesta både offensivt och defensivt.

+ Pernilla Röjehag, Några högklassiga räddningar som annars hade kunnat fälla avgörandet för Valbo.