Stensätra IF

Matchstart:lör 05 maj, 11:00
Plats:Glysis Sparbanken Arena
Matchnummer: 050202008
En bra halvlek räckte mot Stensätra
2018-05-05 22:22
Fanny Westman satte 1-0. Foto: Peter Scott
Efter en svajig och inte speciellt välspelad första halvlek gick Iggarna på knock i inledningen av andra halvlek och såg med två snabba mål till att ta hem segern i hemmapremiären som förvisso blev tvungen att förläggas till Glysisvallens konstgräs då Movallen inte hunnit bli spelklar efter vinterns enorma snömängd.

Som brukligt inleddes matchen med ett ställningskrig och innan något av lagen hann få något egentligt spelövertag hade Fanny Westman sånär nyckats friställa Malin Norman men målvakten hann den gången ut och knep åt sig bollen. Men det var Stensätra som kom att ta kommandot och Pernilla Röjehag fick komma till undsättning och gjorde en riktigt fin räddning på ett skott från straffområdesgränsen då hennes lagkamrater inte riktigt hann med i svängarna. Även om det var gästerna som höll i taktpinnen så var det inte så att Iggarna var utspelade men alla anfall blev korta och de avgörande passningarna blev kom ofta tidigt så det blev inte många chanser att ”vila med boll”.

Stensätra tuggade på utan att få några riktigt klara chanser men hade helt klart mest att vara nöjda med vid det här tillfället. Iggarna spelade upp sig något i slutet av halvleken och fick också den klart vassaste chansen då Frida Hellberg hittade fram till Malin Norman i djupled och hon blev fri till höger i straffområdet men fick inte avslutet förbi målvakten. Halvlekens sista chans tillföll även den Iggarna då Isabel Brink som var tillbaka på planen efter att ha blivit mamma under fjolåret hittade in till Fanny Westman som drog till men tyvärr rakt på målvakten som lyckades hålla bollen och första halvlek slutade 0-0.

Om maskineriet hackade under första halvlek så var det en rejäl skillnad i den andra halvleken då Iggarna kom ut på ett helt annat sätt och tog kommandot direkt. Och det dröjde inte heller innan det betalade sig, Fanny Westman fick bollen ungefär 20 meter från mål och när hon får utrymme för sin höger då vet vi sedan tidigare vad som kan hända. Hon lade bollen till rätta och tryckte till bollen rakt i krysset helt otagbart för målvakten och vilken återkomst från skadan hon gjort!

Knappt hann jublet lägga sig innan det var dags igen, Frida Hellberg fick bollen till vänster på mittplan och satte fart och visade upp läckra färdigheter som dribbler(!) då hon gjorde bort flera motståndare på vägen fram och sedan tog sig in i straffområdet och behärskat placerade in bollen förbi den utrusande målvakten och gav Iggarna en tvåmålsledning.

Övertaget för Iggesund fortsatte och nu lyckades man på ett helt annat sätt behålla bollen under längre stunder och bjöd på några riktigt vackra anfall, ett av de vackraste kom knappa 20 minuter in i andra halvlek då Emma Högström väggspelade med Frida Hellberg och tog sig fram till vänster om offensivt straffområde och pausfintade sig förbi en försvarare innan hon hittade in till Fanny Westman som avslutade precis utanför den högra stolpen. Iggarna fortsatte att trumma på och Isabel Brink fick en fin chans efter att Fanny Westman lyft bollen över backlinjen men hennes lobb gick över ribban.

Nu var det alltså Stensätra som hade klara bekymmer att få till något i anfallsväg och Iggesund hade bra kontroll på händelserna och inte förrän med knappa tio minuter kvar att spela lyckades Stensätra etablera någon press mot Iggarna men klara chanser var det sparsmakat med. Ett riktigt hett läge fick de dock med knappa tre minuter kvar att spela fick deras mycket pigge högerytter öppet läge till höger i straffområdet efter ett fint anfall där de snabbt bytt sida på spelet men hennes avslut missade målramen och Iggarna kunde hålla undan och ta en skön trepoängare.

Sett över 90 minuter var Iggesund välförtjänta vinnare även om Stensätra var det bättre laget i första halvlek så var det Iggesund som hade de klart bästa chanserna och visade dessutom prov på en enormt fin moral som jobbade sig in i matchen och i slutändan var det inget snack om vart segern skulle gå.

Laget: (4-4-2)

Pernilla Röjehag – Klara Franck, Emma Trönnhagen, Wilma Hellström, Emma Högström – Emelie Scott, Frida Hellberg, Nona Saenchai, Emmie Sundqvist – Fanny Westman, Malin Norman

Avb. Emma Lönnberg, Isabel Brink, Linnea Persson, Julia Andersson, Isa Wennström

Matchens plus:

+++ Frida Hellberg, ny dominant insats. Bollvinnare, spelfördelare och målskytt.

++ Klara Franck, säker defensiv kombinerat med mycket klokt passningsspel.

+ Fanny Westman, iblandad i många farligheter framåt, flera bra framspelningar och ett riktigt klassmål.

Hedersomnämnande till Isabel Brink och Linnea Persson som efter lång frånvaro klev in och slet förtjänstfullt och visade fantastisk inställning och bidrog med ovärderlig rutin.