Ljusne AIK FF

Matchnummer: 080190080
Storseger mot Ljusne
2017-09-09 20:18
Radarparet Ohlsson & Jonsson stod för hela sex mål mot Ljusne.
Efter en seg inledning och ett kanske inte helt logiskt underläge i halvtid växlade Iggarna upp både ett och två steg och kunde till slut vinna komfortabelt efter en riktig islossning i andra halvlek.

Spelmässigt dominerade Iggarna den första halvleken och Ljusne fick inrikta sig på försvar och söka chanser för kontringar. Gästernas spelövertag betalde sig i form av flera fina lägen, Linnea Persson tog en smart löpning in från vänsterkanten och Malin Jonsson satte ett mycket fint instick in bakom baklinjen till henne men Malin Norman i Ljusnes mål stod pall och bara en minut senare var Johanna Ohlsson när att trycka in ledningsmålet från snäv vinkel men även denna gång stod Malin Norman pall.

Iggarna fortsatte att ha en intensiv press på sina värdar men mitt i anstormningen stack Ljusne upp i en snabb kontring längs sin vänsterkant och fick efter många om och men och turliga studsar i straffområdet fram bollen till Julia Skoglund som gav hemmalaget ledningen. Målet lyte hemmalaget som slet hårt för att hålla fast vid sin ledning och trots stort övertag för Iggarna så höll de ut fram till halvtidsvilan.

Även den andra halvleken startades piggt av Iggesund och Linnea Persson nickade fram bollen i djupled till Malin Jonsson som fick ett hyggligt skottläge tämligen omgående men Malin Norman fortsatte att spela bra i Ljusnes mål. Pressen fortsatte och Iggarna var riktigt nära att ta ledningen efter en fin hörna från Klara Franck då bollen studsade överallt i straffområdet utom in i målet. Men skam den som ger sig och kvitteringen kom till slut, Johanna Ohlsson fick bollen strax utanför straffområdet i höger innerposition och drog till med vänstern och bollen satt klockrent intill stolpen.

När kvitteringen hade kommit kändes det som att även ett ledningsmål inte borde dröja allt för länge, men det tog bra precis 20 minuter och föregicks av en riktigt häftig prestation. Frida Hellbeg fick bollen till vänster strax utanför eget straffområde och drog iväg på en mäktig löpning där hon efter 70 meter kroppsfintade sig förbi en försvarare och sedan slog bollen på en sida och gick själv på den andra om nästa innan hon sparkades ned i straffområdet och domaren pekade på straffpunkten.

Malin Jonsson stegade fram men även denna gång hade Malin Norman i Ljusnes mål något att säga och räddade skottet men kunde inte hålla och Jonsson dök fram på returen och slog in 1-2.

Denna gång dröjde det inte lika länge innan Iggarna fick jubla igen, Johanna Ohlsson blev fri och även om hennes första avslut räddades var hon själv framme och tryckte in returen fram till 1-3 med knappa nio minuter kvar att spela. Det blev startskottet för en mindre målkavalkad av Iggarna nästa mål kom även det från Johanna Ohlsson som rundade målvakten och enkelt kunde lägga in bollen efter att ha blivit friställd av Malin Jonsson. Stunden senare var det Johanna Ohlssons tur att betala tillbaka till Malin Jonsson då hon dribblade sig in från vänsterkanten förbi två försvarare och hittade Jonsson helt fri vid den bortre stolpen och hon behövde bara placera in bollen.

Och på stopptid satte Johanna Ohlsson punkt för tillställningen då hon fri i höger innerposition kallt placerade in 1-6 och sitt fjärde mål för matchen.

Stora siffror såklart men ett modfällt Ljusne med en tung säsong bakom sig höll ändå fanan högt och kämpade och slet matchen igenom men orkade helt enkelt inte stå emot Iggesund som var det klart bättre laget och hade god kontroll på händelserna och släppte inte till mer än ett par målchanser på hela matchen samtidigt som det fanns gott om chanser framåt redan under den första halvleken för att ha en ledning redan då.

Laget: (4-4-2)

Beatrice Norberg – Klara Franck, Emma Trönnhagen, Wilma Hellström, Elin Lindqvist – Emmie Sundqvist, Frida Hellberg, Nellie Rosén, Linnea Persson – Johanna Ohlsson, Malin Jonsson

Avb. Emma Fridlund, Julia Andersson, Jenny Bergqvist

Matchens plus:

+++ Johanna Ohlsson, Jag skrev för någon vecka sedan om Niklas Norman att om du gör tre mål får du tre plus. Nu var Johanna snäppet värre och gjorde fyra!

++ Frida Hellberg, Mittfältsgeneralen som bara gör bra eller bättre matcher var lika stabil som vanligt och stod för matchens prestation vid sin 70 meterslöpning.

+ Malin Jonsson, Tog ett enormt ansvar över hela planen, fanns alltid spelbar och stod för många fina framspelningar, lägg därtill två mål.

Matchfakta