Valbo FF

Matchnummer: 080190062
Vinst i vätan
2017-08-20 23:19
Matilda Brink gratuleras till målet. Foto: Peter Scott.
Iggesund och Valbo har en historia av att det blir täta tillställningar när de möts och denna gång blev inget undantag då lagen drabbade samman på ett regntungt Movallen men till skillnad från vårens möte då Valbo ordnade en poäng efter en sen kvittering höll Iggarna undan och kunde hämta hem tre mycket viktiga poäng i den täta tabellen.

Iggarna var det spelförande laget under större delen av matchen och ordnade fram några hyfsade lägen men vid de flesta tillfällen tog det stopp vid sista passningen då antingen vätan ställde till det eller så stod ett stabilt Valboförsvar i vägen. Första riktigt heta läget tillföll hemmalaget efter en perfekt boll slagen diagonalt över backlinjen av Malin Jonsson till Emelie Scott som löpt in från högerkanten och hon sökte ett inspel snett inåt bakåt från kortlinjen men en försvarare kastade sig fram och lyckades täcka undan till hörna i sista sekund. Johanna Ohlsson som visat god form senaste tiden fick chansen vid ett par tillfällen bland annat då hon fick utrymme för skott mitt utanför straffområdet men bollen gick tyvärr för rakt på.

Valbo ville gärna ta sig ut på kanterna och söka läge för inlägg och fick också sitt första vassa läge vid just ett sådant tillfälle ute på högerkanten men nicken blev inte tillräckligt hård och Wilma Hellström lyckades rensa undan bollen. Valbos allra vassaste chans tillkom även den från ett högerinlägg där en anfallare smög in mellan ytter- och mittback och var på väg att få helt öppet läge men Beatrice Norberg var blixtsnabbt ute och störde tillräckligt för att avslutet inte skulle få tillräcklig kvalitet och det gick över ribban.

Något mer än halvchanser och ett distansskott från Wilma Hellström efter en hörna blev det inte och lagen slet allt hårt på den blöta planen och visst blev det mest kamp och nog var det både en och annan som tänkte ”typisk 0-0 match” från sidan av planen. Och 0-0 var precis vad som stod när domaren blåste för halvtidsvila.

Andra halvlek började segt och lagen kämpade om att ta initiativet utan att riktigt lyckas, men tillslut lyckades Iggesund pressa tillbaka sina gäster och kunde få ett visst spelövertag och det var nära flera gånger om att ett inlägg från Klara Franck skulle forceras in då både Johanna Ohlsson och Malin Jonsson var framme och högg men Valbo klarade ut situationen.

Iggarna hade ett till viss del skenbart övertag vid det här tillfället i matchen och Valbo försvarade sig framgångsrikt men hade svårt att få till något ordnat spel själva och Matilda Brink och Frida Hellberg firade stora triumfer på innermittfältet där de vann tillbaka otaliga bollar undan rensade av Valbo. Det kom också att bli segermelodin då en boll rensades ur straffområdet men inte tillräckligt långt och Matilda Brink löpte fram och klippte till och fick en riktigt bra träff och bollen gick alldeles under ribban där Ida Ejekrans i Valbos mål sträckte ut för allt hon var värd men det räckte inte och hon lyckades inte hålla bollen ute och 1-0 var ett faktum.

Iggarna fortsatte att ha ett visst övertag men allt eftersom det led slogs det vakt om ledingen samtidigt som Valbo flyttade fram mer och mer. Det blev några extremt nervösa minuter som avslutning då Valbo skickade fram allt de hade och i matchens allra sista minut tog de sig fram på vänsterkanten och hittade in till en ensam anfallare som klippte till från en position till vänster om straffpunkten men Beatrice Norberg stod perfekt placerad och höll avslutet. Och på stopptid skickade de in ännu ett inlägg och bollen studsade runt på ett mycket läskigt sätt innan Frida Hellberg tillslut skickade i väg den och Iggarna lyckades hålla undan och vinna.

En tät tillställning där Iggarna gjorde sig förtjänta av att behålla alla poäng på Movallen med ett stabilt försvar och en helt igenom gedigen laginsats där alla verkligen drog sitt strå till stacken och visade prov på en härlig moral.

Laget: (4-4-2)

Beatrice Norberg – Emma Fridlund, Emma Trönnhagen, Wilma Hellström, Katrine Rönnquist – Emelie Scott, Frida Hellberg, Matilda Brink, Emmie Sundqvist – Johanna Ohlsson, Malin Jonsson

Avb. Klara Franck, Julia Andersson, Maja Westberg

Matchens plus:

+++ Wilma Hellström, Stod för otaliga brytningar och kompromisslöst duellspel där hon gång efter annan stod i vägen för framstörtande Valbospelare.

++ Frida Hellberg, Bollvinnare och spelfördelare som agerade ankare på mittfältet på ett föredömligt sätt där hon värderade perfekt och såg till att Valbo aldrig fick chansen att kontra i planens centrala delar.

+ Beatrice Norberg, Satte inte en fot fel. Var perfekt placerade matchen igenom och stod för några riktigt viktiga och bra räddningar samtidigt som hon som alltid är tryggheten och lugnet personifierad.

Matchfakta